Wednesday 11 August 2010

Niaga Baazar Ramadan

Bila start bulan puasa aje, aku akan teringat zaman-zaman menganggur kat kampung...masa tu bulan pose, aku, sepupu aku ayin dan amy panjang menjadi menganggur setia kat kampung. Masa tu baru aje abis musim pulasan kalo x silap aku dan nk puasa...so otak aku pun ligat berfikir mcm mane aku nk kembangkan duit aku yang ada skrg rm300 menjadi banyak bila sampai raya...angan2 boleh beli baju raya baru...hehehe...

So benda yang paling senang berniaga di baazar ramadan. Mula2 nk niaga laksa johor dengan asam pedas tapi aku rasa asam pedas mcm kurang mendapat permintaan bulan pose lagi pun orang dah ramai jual nasi campur..so kitorang pun membuat keputusan untuk jual laksa johor dan pari pais sebagai main menu.

Mula2 cari tapak untuk baazar ramadan, konon2 nyer nk cari tempat orang ramai pergi masa tu kat simpang renggam orang ramai pergi...so gi tanya pihak majlis, sekali sewa dia sebulan rm700..ada modal rm 500 aje...terpaksa lah lupakan niat suci tu. cari lah sewa tapak paling murah kat pekan benut,rm70 aje sebulan, so oklah tapak dah dapat....

then 2nd step, prepare untuk berniaga. Sebenarnye projek nie antara aku dengan ayin aje..tapi kitorang xde kereta untuk angkut barang niaga. Solution ajak sekali amy panjang niaga..nasib dia nk join. abis pujuk dan yakinkan dia untuk join joint venture nie...salah satu syarat nak niaga, peniaga kena dapatkan injection untuk cegah penyakit. sekali inject rm70. sebenarnye sorang aje dah cukup, tapi aku x nk rasa sakit kena inject sorang2, aku dengan ayin pun gi inject kat hospital pontian naik JFA 1703...abis dah kat situ rm140 kalo x silap aku...then yang best nyer ayah amy panjang sanggup belikan meja niaga untuk kitorang niaga. dah save kat situ...

then next step, aku dengan ayin pergi menuntut ilmu membuat sambal ikan pais dengan akak aku kat selang 2 kg dari kg aku. Naik JFA 1703...masa gi lalu jalan besar parit makasar. Abis bertapa dengan akak aku aje, kitorang pun balik rumah sampai tengah jalan aje jumpa polis, dengan selambernyer buat2 masuk rumah orang...dah lah masa tu x bawa ic or lesen dengan x pakai helmet...nasib polis tu tgh saman orang, so dia x nampak kitorang...ape lagi kitorang patah balik lalu jalan dalam...

aku pun menuntut membuat laksa johor dari mak aku..so complete lah resipi untuk kitorang niaga. bArang2 pun dah ready, so 1st day kitorang tunggu dengan penuh harapan dan cita2 yang menggunung...

aku sambung cerita dalam episod 2...

2 comments: