Monday 28 May 2012

Tasik Kenyir

Sebelum berlepas di pengkalan gawi

Akhirnya plan yang dibuat 3 bulan yang lepas menjadi reality,iaitu membuat trip ke tasik kenyir dan pada yang sama abang aku nikah pada tarikh yang sama. Tahniah kepada abg ajak dan semoga berkekalan hingga akhir hayat.

Bergerak dari rumah afdal ke kenyir mengambil masa lebih kurang 2 1/2 jam dengan berhenti sarapan di kerteh sebagai pit stop yang pertama. Total yang join 10 orang semua dan almost semua first time pergi ke tasik kenyir dan aku kali kedua selepas 4 tahun. Sampai ke kenyir, aku rasa sangat teruja dengan keindahan alam sekeliling dan keindahan tasik kenyir itu sendiri. Mmg niat aku untuk enjoy the view puas2 dan menikmati keindahan tasik kenyir.

Bot yang kitorang sewa tu mmg best, semua ada dari katil, dapur, set bakar BBQ, peti sejuk, Astro dan lain2 lagi yang membuat trip ke kenyir kali ini tidak mengecewakan. Plan asal tengahari beli nasi bungkus aje tapi xde orang jual mkn tghari lagi masa kitorang sampai kat tasik kenyir. So contingency plan, kitorang masak tengahari tu. Mujur aku ada beli beras dan sayur sedikit sebab aku mmg plan nk masak tengahari tu, dan sotong BBQ untuk mlm terpaksa dikorbankan sebagai lauk makan lunch kitorang.
Lunch pertama di Tasik kenyir
Setting Joran

On the way ke Air terjun Lasir, masing2 busy setting joran masing2. Sampai aje tempat yg dituju, semua dah x sabar nk baling joran. Masa ini lah baru diorang blaja cara2 membaling joran. Ikan kat tasik kenyir agak malu2 sebab start baling umpan sampai lah petang, langsung tidak terusik.
Balingan pertama

Menjelang mlm, kitorang pun start bakar BBQ mlm tu. Main menu BBQ, ayam dan sosej tapi umpan udang aku pun diorang tibai buat BBQ. Selesai BBQ, masing2 mula baling jorang masing2 dengan harapan mendapat ikan besar dan banyak. Angan2 nak dapat Toman, lampan, baung dan mcm2 lagi. Nasib lah bot tu ada Astro, sementara bosan tunggu joran disambar ikan, layan Super Spontan.

BBQ nite...

Berikut adalah kategori pemenang:
1) Ikan pertama berjaya dipancing - afdal (anak baung- halus aje)
2) Ikan terbesar yang berjaya dibawa naik - Azmi (lampan ekor merah)
3) Ikan terbanyak - Zaki (semua anak baung,,hehehe)
Champion ikan terbesar

Overall trip ke kenyir mmg sangat best, dari memancing, mandi air terjun dan melawat taman herba. kalo ada sesape ingin ketenangan, pergi lah Tasik Kenyir dan enjoy alam semulajadi yang berada di tasik kenyir.





Last but not least...




1 comment:

  1. salam bro...aku plan nk g kenyir ni.tp xtau la kos die,cmne keadaan die,masa bro g tu ok x...dr segi makanan,layanan tekong,tpt tido.tuan punya bot yg bro sewa ni ok x hehe...

    ReplyDelete